Det var en litt kald og rufsete påskedag på hytta i Flekkefjord tidligere i år. Alf Rydell jobbet i hagen, da han merket smerter i venstre side og utover i armen.
Først trodde han det ville gå over, men smertene ga seg ikke og Alf gikk inn på hytta for å hvile.
– Det var Grete som først forsto at det var alvorlig. Det var også hun som trykket på Hjelp 113-appen, sier Alf Rydell.
Mener alle bør ha appen
– Jeg ringte to ulike legevakter hele fire ganger, uten å få svar. Jeg begynte å bli ganske fortvilet. Men så husket jeg at jeg hadde lastet ned appen. Jeg trykket på den, og fikk svar umiddelbart, forteller Grete.
Det viste seg at Alf hadde et hjerteinfarkt den påskedagen på hytta. Et infarkt som kunne fått langt mer alvorlige konsekvenser.
Takket være appen, kom ambulansen til hytta vår bare 30 minutter etter at Grete trykket.
Alf Rydell
Fra appen ble hun koblet direkte til 113-sentralen. Derfra kunne de spore hvor Alf og Grete var. I dag snakker de begge varmt om appen til alle. – Jeg ble først sendt til lokalsykehuset i Flekkefjord. Dagen etter ble jeg sendt til Stavanger og vurdert for operasjon. Nødvendige prøver ble tatt og jeg fikk medisiner som hjelper meg. I dag er jeg tilbake i full jobb, og tør nesten ikke tenke på hvordan det ville gått uten appen, sier Alf.
Stiftelsen Norsk Luftambulanse er avhengig av støtte for å kunne fortsette å utvikle og forbedre utstyr og hjelpemidler. Din støtte vil redde liv. Vi jobber for at flere skal overleve akutt sykdom og skade. Bli fast giver i dag.
Hjelp 113 redder liv
Generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse er ikke i tvil om at appen deres redder liv og bidrar til at syke og skadde får raskere hjelp.
– Vi vet at hvert minutt teller når ulykker og sykdom rammer. Derfor tar vi nye og store initiativ for å forbedre akuttmedisinen.
– Det er til tider en utfordring for redningsmannskap å finne folk i nød. Enkelte er usikre på hvor de er, mens andre kan ha problemer med å forklare seg som følge av en ulykke. Med Hjelp 113-appen, får vi vite presist hvor pasienten befinner seg og kan rykke ut umiddelbart. Det er ingen tvil om at vi kommer raskere til riktig sted takket være appen, sier Lossius. Til nå har én million nordmenn lastet den ned. Appen er gratis og enkel å bruke – det eneste den krever, er at du har nett-tilgang.
Historien om Stiftelsen Norsk Luftambulanse
- Startet av legen Jens Moe i 1978. Tanken var å bringe akuttmedisin og legekompetanse ut til pasientene med legehelikoptre.
- Oppstarten var tøff – Norske myndigheter mente den offentlige helsetjenesten var god nok og helsedirektør Torbjørn Mork kalte initiativet «Luksusmedisin».
- I 1988 overtok staten finansieringen av luftambulansetjenesten og etablerte i alt åtte faste helikopterbaser.
- Stiftelsen har blant annet utviklet appen Hjelp 113, startet forskningsprosjekt om bruk av ultralyd i legehelikoptre, bygget en ambulanse med CT-skanner og ultralyd som gjør at legen kan diagnostisere og behandle hjerneslag og hjerteinfarkt i ambulansen. De arrangerer også treningsleir for piloter, redningsmenn og leger hvert år.
Egne infarktambulanser
Stiftelsen Norsk Luftambulanse er avhengig av støtte for å kunne fortsette å utvikle og forbedre utstyr og hjelpemidler.
– Ved å utvikle og forbedre utstyret vi har i helikoptrene og ambulansene kontinuerlig, vil vi kunne gi pasienter bedre hjelp og også redde flere liv. Til nå har vi utviklet utstyr som gir oss muligheter du tidligere bare hadde på et sykehus, forklarer Lossius.
HJERNESLAGAMBULANSE: Et av de store forskningsprosjektene til Stiftelsen Norsk Luftambulanse er forskning på hjerneslag og utvikling av spesialbygde slagambulanser med CT-scanner om bord. Foto: Thomas Kleiven
Trykk her for å gi en støtte til Stiftelsen Norsk Luftambulanse.