Stiftelsen Norsk luftambulanse

Tatt av skred i skibakken

Eirik Schjølbergs hjelm ble knust etter at han ble tatt av skred og hardt skadet. Likevel, han var heldig. Nå er det stor risiko for dødsulykker i skred - Les Eiriks tips for en tryggere topptur!

Tekst: Randi Buckley
Foto: Thomas T. Kleiven og privat

Bare én tur til. Eirik Schjølberg (26) har kjørt disse løypene utallige ganger før, han er en av Europas beste frikjørere, og han vet godt hvordan han skal vurdere forholdene i og utenfor skibakken.

Utløser skred på toppen
Dagen i Lemonsjøen skisenter i Vågå i Gudbrandsdalen går mot slutten, og Eirik og en kompis skal bare kjøre ned en siste gang. Denne januardagen i 2018 blir også siste gang på lenge han kan ha ski på bena.

– Jeg tror feilen jeg gjorde var at jeg ikke tenkte meg godt nok om akkurat da. Jeg har kjørt der mange ganger før, men vi var likevel skeptiske til forholdene den dagen. Det blåste og hadde kommet en del snø, men vi prøvde oss forsiktig frem og arbeidet oss bortover. Jeg husker at jeg stod på toppen og planla turen ned, med hopp over en klippe. Så husker jeg ikke mer, sier Eirik.

Eirik Schjølberg er blant Europas beste frikjørere. Han ble skadet i en skredulykke.

Der på toppen utløser Eirik et skred. Det er ikke så stort, men han dras med snømassene ned, i fallet slår han hodet, antageligvis i klippesteinene han skulle hoppe over.  Sammenstøtet er så hardt at både hjelmen og kraniet sprekker og det oppstår blødning i hjernen.

Avgjørende faktorer
Det er ekstremt uheldig, for å si det mildt. Men i uhellet finnes det også glimt av hell, på grunn av to avgjørende faktorer:

For det første stod Eirik på toppen av skredet da snømassene raste ut. Han ble derfor ikke truffet av mye og tung snø, og landet oppå skredet. For det andre så kompisen hva som skjedde, og kunne varsle umiddelbart og få vennen sin opp og ut av skredet.

Disse to faktorene er helt avgjørende for overlevelse. Går det et skred, er det én ting som gjelder: Kompisredning. For i skred er det tid det handler om, og den jobber mot både skredofre og redningsmannskapene fra tidspunktet skredet går.

– Det viktigste er å bruke øynene. I 75 prosent av tilfellene så blir folk funnet fordi de ligger delvis begravd i skredet. Deretter er det søker/mottaker-utstyr som gjelder, forklarer redningsmann i Norsk Luftambulanse, Christen Tellefsen.

Redningsmann Christen Tellefsen har rykket ut til skred flere ganger. – Spa som bare det for å få ut den som ligger under snøen, er hans oppfordring ved funn med søkestang.

Så langt i år har 11 omkommet i skred, ifølge Varsom.no, og denne sesongen den dødeligste snøskredsesongen på flere år. Stor utfart til fjellet i påsken kombinert med vedvarende svake snølag bekymrer NVE, som oppfordrer alle som ferdes i fjellet til å å sjekke de oppdaterte snøskredvarslene på varsom.no før de går på tur. Les også Christen Tellefsens tips for trygg topptur.

Store hodesmerter
Eirik er ved bevissthet, men blir borte av og til. Han tror han er i både Bodø og Trondheim, men de som er der for å hjelpe klarer likevel å holde kontakt med ham. Igjen har han flaks: I bakken befinner det seg helsepersonell som kan vurdere skaden og begynne å gjøre ham klar til transport til sykehuset. Når luftambulansen kommer fra Ål, løftes han opp og flys først til Lillehammer sykehus, deretter Ullevål. Siden blir han overført til Elverum.

Her blir Eirik gjort klar for transport med helikopter.

Store hodesmerter preger den første tiden etter ulykken. Merkelig nok er det kun der steinen traff hodet han har vondt, resten av kroppen er helt fin. I to og halv måned må han holde seg unna skjermer og ta det helt med ro. Det er lenge når man ligger og tenker.

Comeback
– Jeg fikk god tid til å tenke, og lå mye og irriterte meg over det som skjedde. Dette har jeg jo gjort mange ganger før, og hadde ikke klippen vært der, ville raset heller ikke vært så farlig, sier 26-åringen.

Å slutte som skikjører har aldri vært aktuelt. Selv sier han at han ikke kviet seg for å kjøre igjen, muligens fordi han ikke husker noe av det som skjedde. Det begynner med fall og nedturer når han kjører sine første konkurranser i januar, ett år etter ulykken. Men så løsner det: I februar kjører han inn til seier i Freeride World Qualifier (FWQ) i Sveits, som er kvalifiseringsrenn for Freeride World Tour.

– Det nytter ikke å la være å prøve, man må ha tro på det man driver med. Og så henter jeg mye støtte og motivasjon i skimiljøet på Lemonsjøen, sier han.