Stiftelsen Norsk luftambulanse

Banebrytende arbeid for å fly i dårlig vær

Rundt hvert tiende legehelikopteroppdrag blir avlyst eller avbrutt på grunn av dårlig vær. Et GPS-basert navigasjonssystem gjør det mulig å fly inn mot landingsplasser ved hjelp av helikopterets instrumenter når sikten er dårlig.

Foto: Fredrik Naumann/Felix Features

Stiftelsen Norsk Luftambulanse driver i samarbeid med Norsk Luftambulanse AS og myndighetene utvikling av GPS-baserte innflygningsprosedyrer, også kalt Point in Space (PinS).

Dette er standard teknologi for rutefly som kun beveger seg mellom flyplasser, men revolusjonerende for legehelikoptre som i praksis flyr og lander overalt.

– Dette prosjektet var det første i Europa hvor det ble utviklet et system for instrumentinnflyging til andre steder enn flyplassene, og siden 2006 har vi etablert en rekke slike ruter, forteller flyoperativ fagsjef Erik Normann i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Flyr «i blinde»

I tilnærmet null sikt kan helikopteret instrumentfly på egen hånd gjennom skyene, helt til det henger rett over sykehuset eller en annen forhåndsdefinert destinasjon. Selve landingen må piloten gjøre selv, og krever at han ser bakken fra ned til 60 meters høyde.

GPS-innflygninger er til nå tatt i bruk ved over 60 sykehus og lokalsamfunn over hele Norge. I 2019 fikk blant annet Finnsnes, Mosjøen, Førde, Farsund og Røros nye ruter.

– Spesielt i nord er det store avstander mellom sykehusene. Været kan ligge som et lokk over små øysamfunn i lange perioder. Å nå ut med helikopter er livsviktig, for å få legehjelp ut til pasienter, og for å kunne frakte pasienter til sykehus fortere, sier pilot Lars Amdal i Norsk Luftambulanse AS.

Prosjektet vekker oppsikt internasjonalt, og ble nylig belønnet med en internasjonal pris.

Navigasjonssystemet kan også utnyttes enda bedre ved hjelp av informasjonen fra værkameraene.

Bli med opp i lufta og se hvordan flyger Lars Amdal lager en GPS-rute:

Se hva GPS-rutene betyr i praksis:

Denne filmen er laget av Antimedia.