Det unike Utviklingshelikoptret
For at du skal være trygg på at hjelpen kommer når du trenger den, vil vi videreutvikle fremtidens luftambulanse.
– Å kunne gjøre det uten et helikopter blir som å skulle bli best på 100-meteren uten å bruke piggsko, sier generalsekretær Hans Morten Lossius.
Dette er grunnen til at vi har bestilt et dedikert utviklingshelikopter. Med pasienten i sentrum vil vi ved hjelp av Utviklingshelikoptret teste nye metoder, drive forskning, tenke ut av boksen og inn i fremtiden. Vi skal finne de beste løsningene og den raskeste behandlingen når det står om liv.
Fase 5
Endelig på vingene
I forrige uke avsluttet Alexander Neuhaus testflygingen av Utviklingshelikoptret. Han er svært fornøyd med resultatet.
– Jeg er veldig fornøyd med testflygingen, sier Alexander Neuhaus (56). Han er en av testpilotene hos Airbus Helicopters, og jobber som klasse 1 testpilot, det vil si at han tester helikoptre som er under utvikling og ikke ferdig sertifisert.
Omfattende
Før maskina i det hele tatt kunne fly, måtte det sertifiseres av det europeiske luftfartstilsynet EASA. Denne prosessen har vært omfattende, og preget av usikkerhet, blant annet fordi det innebærer å sertifisere en ny helikoptermodell og et nytt rotorsystem.
I slutten av juni var godkjenningen på plass, dermed kunne Neuhaus og hans kollegaer planlegge Utviklingshelikoptrets jomfrutur.
Han forteller at det ikke er en selvfølge at alt går smidig når det aller første i serien av en ny modell skal ut og fly for første gang.
Over all forventning
– Helikoptre består av utrolig mange deler, både mekaniske og elektriske. Alt skal fungere sømløst og sammen. Denne gangen opplevde vi ingen problemer, ingen snag eller overraskelser. Det gikk over all forventning og lover veldig bra, sier Neuhaus.
Det første han gjorde tidlig denne morgenen i begynnelsen av august, var å møte teamet som i tillegg til ham selv består av såkalt flight test engineer og ground test engineer. Etter en kort brief om dagens plan, risikoanalyse av flygningen og noen slurker kaffe, startet testing på bakken med sjekk av motorer og justering av rotorene.
Gi en ekstra støtte på 595kr, og du vil motta en helikoptermodell – som er en kopi av Utviklingshelikoptret – som takk. Se mer her!
Følg byggingen av Utviklingshelikoptret her:
Utviklingshelikoptret byggefase 1, klikk her.
Utviklingshelikoptret byggefase 2, klikk her.
Utviklingshelikoptret byggefase 3, klikk her.
Utviklingshelikoptret byggefase 4, klikk her.
Er du allerede støttemedlem, men vil bidra likevel?
Trykk her for å gi en gave!
Opp i lufta
– Dette gikk raskt, og i løpet av 45 minutter kunne vi ta av rolig fra bakken. Vi sjekker flykontrollene, de skal reagere som forventet på våre bevegelser. Vi må også sørge for at begge rotorene er innenfor de sertifiserte grenseverdiene når vi flyr og at stabiliseringssystemene funger som forventet. Etter hvert økte vi gradvis fart og høyde, til rundt 6000 fot, hvor vi testet motorene, forteller Neuhaus.
I lufta er det hans flight test engineer som er ansvarlig for å følge planen for hver planlagte testaktivitet og fortelle hva piloten skal gjøre, og registrere ulike data og parametre. På bakken står ground test engineer med ansvar for å logge konfigurasjonen og sørge for at dataene registreres korrekt.
Presser grenser
Han kan ikke huske å ha flydd et helikopter som skal dedikeres forskning og utvikling.
– Det er alltid flott å høre at et av våre helikoptre brukes til å finne nye metoder. Vi trenger kreative kunder som krever forbedringer av oss som produsent, og vi lærer mye av dem. Til syvende og sist må alt godkjennes av europeiske luftfartsmyndigheter. Men vi ønsker å bidra, spesielt når vi vet at det kommer pasienter til gode, sier Neuhaus.
Nå er vårt helikopter sertifisert for flyging og det har utført de første, avgjørende timene i lufta. Noen flere tester gjenstår, blant annet av eksisterende avionikk og av utstyr som skal monteres. Men enn så lenge ser det ut til at planen for leveranse i uke 40 fortsatt holder.
Hvorfor er det behov for et utviklingshelikopter?
- Økt tilgjengelighet. Dagens legehelikoptre er alltid i beredskap. Med et dedikert helikopter til forskning og utvikling kan vi teste nye løsninger uavhengig av det livreddende arbeidet.
- Redde flere liv. Rundt ett av ti luftambulanseoppdrag blir i dag avbrutt på grunn av været. Med det nye helikopteret skal vi finne løsninger slik at vi kan nå frem til flere kritisk skadde pasienter.
- Skape utviklingsrom. Med et dedikert utviklingshelikopter kan vi eksperimentere med fysiske ombygginger og tidkrevende tester, med det siste og det beste av utstyr, for å bli enda bedre.
- Bedre stabilitet. Utviklingshelikoptret er hypermoderne og det mest avanserte helikoptret av sin type. Bedre stabilitet og løfteevne gir mulighet til å presse oss lenger for å finne bedre løsninger for fremtidens oppdrag.
- Inn i fremtiden. Dette helikopteret gir oss mulighet til å teste nye metoder, drive forskning, tenker ut av boksen og inn i fremtiden. Vi skal finne de beste løsningene og den raskeste behandlingen når det står om livet.
- Først i verden. Utviklingshelikoptret vil være den nye versjonen av Airbus sitt helikopter H145, og vi er stolte av å være aller først i verden som får levert denne modellen til dette formålet.
Fakta om helikoptret:
- H145 brukes som luftambulanse i en rekke land, inklusive Norge. Her i landet flyr det i dag åtte helikoptre H145 fra Airbus. Det brukes også som politihelikopter og sivilt.
- Den nye modellen av H145 kommer med fem rotorblader i stedet for dagens fire, som gir bedre løfteevne og enda bedre komfort.
- Helikoptret er spekket med avansert avionikk og teknologi. Fireakset autopilot gjør operasjonene enda sikrere, og fører til mindre belastning for piloten under kompliserte operasjoner, for eksempel redningsaksjoner i fjellet.
- Tre store skjermer i cockpit gir godt overblikk og mulighet for å skreddersy hva man ønsker å se, for eksempel kartsystemer med norsk topografi.
- Cruisefart: 238 km/h
- Maks rekkevidde: 647 km
- Nyttelast: 1,905 kg
- Bredde (uten rotorblad): 2,40 m
- Lengde (rotorblad front til enden av halerotor): 13,54 m
- Høyde (meie til halerotor): 3,98 m
- Båreplass: en til to bårer, og mulig å nå pasienten under flyvning.