Stiftelsen Norsk luftambulanse

Folkedugnad i fare

Legehelikoptertjenesten er bygd stein på stein gjennom 40 år. Nå står folkedugnaden i fare. Stiftelsen Norsk Luftambulanse advarer mot at det offentlige helsevesenet overtar all drift av luftambulansetjenesten når saken skal opp til høring på Stortinget.

Foto: Thomas Kleiven

Torsdag 24. mai er det høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget om organiseringen av luftambulansetjenesten i Norge.  Komiteen skal blant annet vurdere om det offentlige skal ta over driften av luftambulansetjenesten påsikt.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse vil advare mot offentlig drift av tjenesten, og mener at helsevesenet kan få høyere kvalitet og mer helse for hver krone ved å la ideelle organisasjoner drive luftambulansetjenesten.

Les også: https://old.n16e.no/ideelle-organisasjoner-bor-drive-luftambulansetjenesten

Non-profit best for pasientene

Stiftelsen Norsk Luftambulanses er en av Norges største ideelle organisasjoner. Vårt grunnfjell er våre 300 000 givere, som årlig bidrar med rundt 250 millioner kroner til forskning, innovasjon, økt beredskap og kompetanseheving i hele akuttkjeden. Datterselskapet Norsk Luftambulanse AS drives non-profit, og et eventuelt overskudd føres direkte tilbake til tjenesten. Vi bruker med andre ord hver krone på helse, vi ønsker ikke å tjene penger på helse. Det gagner pasientene og helse-Norge.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse ble stiftet i 1978, og har i over 40 år bidratt til å bygge opp legehelikoptertjenesten til det den er i dag. Målet har alltid vært å bringe legespesialisten ut til pasienten fordi det ofte er avgjørende at behandling blir startet kort tid fra skaden oppstår til behandlingen. Vi mener derfor det alltid er grunnlag for å jobbe med nye løsninger og ny teknologi for å kunne gi de som er akutt syke og skadd riktig og raskest mulig hjelp.

Viktige bidrag

Med over 20 stipendiater er Stiftelsen Norsk Luftambulanse det ledende forskningsmiljøet innen akuttmedisin utenfor sykehus, og er i dag navet i et stort internasjonalt nettverk av forskere, utviklere og operative innen luftambulanse. Også forskningsprosjektene våre krever tett samarbeid med luftambulansetjenesten. For eksempel brukes det i dag små ultralydapparater i legehelikoptrene, basert på forskning, prosedyreutvikling og undervisning i regi av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Vi tror at forskningen, innovasjonen, prosedyreutviklingen og undervisningen vi i dag driver innen tidlig hjerneslagbehandling vil komme pasientene i luftambulansetjenesten til gode om få år.

Våre givere har betalt for medisinske og tekniske nyvinninger, som er i bruk i dagens luftambulansetjeneste. For eksempel hjelper vårt avanserte værkamerasystem luftambulansen til å velge raskeste og tryggeste rute til pasienten. Egenutviklede apper gir mannskapet rask kontakt med samarbeidspartnere og ressurser som redningsdykkere og lavinehunder når det haster.

 Internasjonalt samarbeid

Store, europeiske luftambulanseoperatører og akuttmedisinske fagmiljøer samarbeider, noe som gir luftambulansetjenesten i Norge en unik tilgang til faglig utvikling som foregår i andre land. Forutsetningen for denne kompetanseutvekslingen over landegrensene er at Stiftelsen Norsk Luftambulanse forsker og utvikler på et høyt nivå som vekker interesse i utlandet. For eksempel er sveitsisk luftambulansetjeneste interessert i å lære om de GPS-baserte navigasjonsrutene som Stiftelsen Norsk Luftambulanse har utviklet for trygg innflying til sykehusene. Til gjengjeld deler Sveits sin ekspertise innen fjellredning. Dette kommer norske pasienter til gode.

Dette er noen få eksempler på at det å bygge stein på stein gir resultater. Men det tar tid, og det koster. Ingen kommersielle aktører kan tilføre tjenesten noe lignende, og vi tror det blir vanskelig for staten å være ledende innen innovasjon og utvikling av tjenesten på det nivået Stiftelsen Norsk Luftambulanse har bygget opp gjennom 40 år gjennom bidrag fra befolkningen.

Folkedugnad i fare

Vi ønsker debatten rundt anbudsordningen velkommen. Vi trenger stabile og langvarige kontrakter, som jevnlig reforhandles, tar vare på kompetansen, og helst med organisasjoner som ikke har mål om å tjene penger på å drive luftambulanse.

Men med forslaget opposisjonen har lagt frem, utelukkes de ideelle organisasjonene helt – og vi risikerer at en folkedugnad som har vart over fire tiår tar slutt.

Vi er i tillegg bekymret for at luftambulansetjenesten kan bli dyrere dersom helsevesenet tar over hele driften. Da går staten glipp av en mulighet til å holde prisene nede gjennom faste reforhandlinger. Det er også fare for at tjenesten blir en salderingspost på årlige budsjettforhandlinger.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse anbefaler å velge en anbudsordning som reserveres for ideelle organisasjoner. Gjennom dette oppnås både fordelene ved ren offentlig drift og konkurranseutsetting.

Les Stiftelsen Norsk Luftambulanses høringssvar til høring i Helse- og omsorgskomiteen om Dokument 8:224 S (2017-2018) https://old.n16e.no/horingssvar-til-representantforslag-8224-s-2017-2018/

Foto: Onsdag 7. juni 1978, bare fire dager etter at Norsk Luftambulanse hadde sin første utrykning fra Norges første legehelikopterbase, ved sentralsykehuset i Lørenskog. Foran til venstre Jens Moe. Foran til Høyre Jan Martinsen.