Stiftelsen Norsk luftambulanse

Pilotens beste sykkeltips

Elsykkel? Racersykkel? Terrengsykkel? Uansett hvilken sykkel du velger: Luftambulanseflyger Christian Mørkve vet hvordan du kommer tryggest fram.

Tekst og foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

To slanke dekk ruller mykt langs de vårmyke jordene rundt Losby i Akershus. Christian Mørkve sykler gjerne til jobben på luftambulansebasen i Lørenskog, og elsker å ta omveier. Men 42-åringen tar det roligere nå enn før.

nla-christian-morkve-3134_mindre

Som flyger i Norsk Luftambulanse AS vet han altfor godt hva som kan skje når myke trafikanter har uflaks i trafikken.

– For fem år siden var det full gass i pedalene da jeg skulle sykle. Jeg trente til triathlon og syklet ritt. Nå er det heldigvis selve opplevelsen som er blitt det viktigste, ikke bare treningen. Og sykkelgleden er minst like stor.

– Hva har skjedd?

– Når jeg stadig vekk ser ute i felten hvor ille ting kan gå, så ser jeg også hva jeg selv kan gjøre for å redusere min egen risiko. Jeg er veldig glad i å nyte farten på sykkelen, men jeg har så lite å vinne og så mye å tape på å gjøre det når jeg har biler på alle kanter. Nå sparer jeg heller de store fartsopplevelsene til mer avsides veier og strøk, der jeg har full oversikt, som her.

Mørkve ser ut over åkrene langs veien, og gleder seg allerede til å rulle videre. Han nyter friheten syklingen gir ham, stillheten i store landskap, roen til å tenke mens kroppen arbeider jevnt og trutt. Og med knallrosa vest synes Mørkve på lang avstand.

nla-christian-morkve-3057_mindre– Altfor mange ulykker skjer fordi bilistene ikke oppdager syklisten før det er for sent. Derfor bruker jeg denne knallfargen, for å gjøre mitt beste for å bli sett. Ved å ta noen slike valg – som å redusere farten på utsatte steder, være oppmerksom og ha på synlige klær – så minsker du risikoen flerfoldige ganger.

– Hva er den vanligste feilen mange gjør på sykkel?

– Det er nok å glemme konsekvensanalysen. Du blir lett som i en boble på sykkelen, det er en veldig sterk her-og-nå-følelse. I en stor og tung bil er du nødt til å tenke konsekvenser, tenke framover. På sykkel er du mye lettere og kvikkere i bevegelsene, farten er oftest relativt lav, vi opplever at vi har god kontroll – og da føler vi oss heller ikke så utsatt. Mitt poeng er at du kan nyte turen minst like mye, også etter at du har lagt inn sikkerhetsmarginene på fart og adferd. I trafikken handler alt om samspill.

– Er dét noe syklister glemmer oftere enn andre?

– Nei. Dette er noe som både bilister og syklister fort kan glemme. Det er rart, det der: Når vi står i en lang kassakø på butikken, så sniker vi ikke. Vi venter på tur. Men i bil og på sykkel så sniker vi gjerne i køen, vi smetter fram og inn og tar snarveier, kanskje fordi vi uansett ikke kjenner de andre – og tenker at vi ikke kommer til å se dem igjen.  Men det er slike ting som øker risikoen. Hvis vi ganske enkelt roer ned tempoet, gir hverandre rom i trafikken og tar gjensidig hensyn, så betyr det færre skadde mennesker i våre helikoptre og sykebiler. Det er dette det koker ned til. Vi er her for å redde folk når det smeller, men vil selvsagt helst at det ikke skjer.

Ved å redusere farten på utsatte steder, være oppmerksom og ha på synlige klær minsker du risikoen flerfoldige ganger

Luftambulanseflyger og syklist Christian Mørkve
nla-christian-morkve-31005_mindre

For Christian Mørkve er det sykkelgleden som teller. Uansett kondis eller utstyr: Følelsen av vind i ansiktet og hjul som ruller mykt avgårde gir energi som kommer godt med. Den effekten trenger du slett ikke sykle for full maskin for å kjenne.

– Jeg bruker nok 5-10 minutter mer på vei til jobb nå enn jeg gjorde for noen år siden, men det spiller liten rolle, sier Christian.

– Poenget er at jeg nyter turen, får en fin opplevelse – og kommer trygt fram.