Stiftelsen Norsk luftambulanse

Samhandlingsreformen svekker den akuttmedisinske beredskapen

Funksjonsdeling og sentralisering av behandlingstilbudet vil øke behovet for ambulansetjenester. Pasienter skal fraktes lengre til rett sykehus, og transporten mellom sykehus øker. Intensjonen med samhandlingsreformen er god, men det må kompenseres med økte ressurser til den prehospitale beredskapen for at pasienter skal få riktig hjelp raskt nok.

Kjernen i en god ambulansetjeneste er å ha en godt utbygd beredskap over hele landet. Stiftelsen Norsk Luftambulanse frykter at samhandlingsreformen vil føre til at en alt for stor del av kapasiteten i luft- og bilambulansetjenesten bindes opp til å frakte pasienter mellom sykehus. Dette kan gå på bekostning av beredskapen for akutt syke og alvorlig skadde pasienter.

– Når regjeringen ikke kompenserer for sentraliseringen i helsevesenet gjennom å bedre ambulanse- og luftambulansedekningen over hele landet, kan det gå på bekostning av liv og helse, sier generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Åslaug Haga.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er skuffet over at statsbudsjettet ikke følger opp de tverrpolitiske merknadene fra Stortingets behandling av Nasjonal helse- og omsorgsplan i vår. En samlet helse- og omsorgskomite understreket at sentralisering og funksjonsdeling av behandlingstilbudet, demografisk utvikling og bedre muligheter for rask diagnostikk og behandling for et økende antall lidelser vil kunne øke etterspørselen av luftambulanse og bilambulanse.

For å sikre et likeverdig helsetilbud i Norge, er det en forutsetning at luftambulansedekningen er godt utbygd over hele landet. I dag har store befolkningstette områder et dårligere luftambulansetilbud enn det vi har satt som standard i landet for øvrig. Det er for langt til nærmeste luftambulansebase for befolkningen i store deler av Telemark, Hedmark, Oppland og området mellom Bodø og Tromsø.

– Det er nødvendig å opprette tre nye luftambulansebaser i Norge. Vi må ha en ny luftambulansebase i Hedmark/Oppland, en i Telemark og en i området mellom Bodø og Tromsø. Dette vil koste omkring 100 millioner kroner hvert år. Dette er en god investering når man vet betydningen av rask og riktig hjelp når ulykkene først oppstår, mener Haga.

Det er helseforetakene som i dag har ansvaret for opprettelse av nye luftambulansebaser. Stiftelsen Norsk Luftambulanse tror ikke det er plass til denne satsingen innenfor dagens rammer for helseforetakene. Det trengs derfor en nasjonal satsing og friske penger fra regjeringen. Stiftelsen Norsk Luftambulanse mener at regjeringen må ta et nasjonalt ansvar for å sikre befolkningen et likeverdig helsetilbud.

Om Stiftelsen Norsk Luftambulanse:
Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell medlemsorganisasjon med 775.000 medlemmer, med målsetting å utvikle luftambulansetjenesten gjennom forskning, undervisning og utviklingsprosjekter til beste for den akutt syke og alvorlig skadde pasient. Stiftelsen representerer et av Europas største forskningsmiljøer på akuttmedisin. Stiftelsens heleide datterselskap, Norsk Luftambulanse AS, er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra Helseforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste ANS. Norsk Luftambulanse AS er i dag operatør på åtte av Norges elleve luftambulansebaser.