Stiftelsen Norsk luftambulanse

Hjelp 113 | Ofte stilte spørsmål

Her får du svar på noen ofte stilte spørsmål om Hjelp 113.

Alle nødnummer i én app
Du kan ringe alle nødnummer fra Hjelp 113-appen, både 110 (brann), 112 (politi) og 113 (helse).

Legevaktnummer
Felles nasjonalt legevaktnummer 116117 ligger også i Hjelp 113-appen. Når du ringer til legevakt kommer du til din nærmeste legevaktsentral.

Hva er Hjelp 113?
Når du bruker Hjelp 113 får operatøren på nødsentralen automatisk vite nøyaktig hvor du er mens nødsamtalen pågår. Det kan spare livsviktig tid hvis en ulykke eller plutselig sykdom rammer deg eller noen nær deg.

Er du langt hjemmefra, uten veiadresse, i skogen eller på fjellet? Det kan være vanskelig å forklare mens det haster å få hjelpen fram.

Bruk Hjelp 113 til å ringe etter øyeblikkelig hjelp. Da blir GPS-posisjonen din automatisk sendt via mobiltelefonen til nødsentralen. Dermed kan ambulanse eller luftambulanse raskt sendes til riktig sted, der hvor du er.

Husk å starte Hjelp 113 og legg inn ditt telefonnummer i dag. Da virker appen når du trenger hjelpen raskt.

Jeg fikk en kode på SMS fra Hjelp 113, men har ikke lastet ned appen
Når en bruker henter ned Hjelp 113, må brukeren legge inn sitt mobilnummer. Grunnen til dette er at Hjelp 113 ikke kan hente brukerens mobilnummer fra smarttelefonen. Det blir sendt en kode på SMS til nummeret som brukeren oppgir. Denne koden må legges inn i Hjelp 113 for å verifisere at brukeren eier nummeret som er oppgitt. Dersom brukeren oppgir feil nummer, blir koden sendt til feil nummer. Dette er det som skjer dersom du har mottatt en kode fra Hjelp 113 uten at du har installert Hjelp 113. Vi beklager dette og det er bare å overse denne koden. Dette skjer dessverre fra tid til annen.

Hva er forskjellen på appen Hjelp 113-GPS og appen Hjelp 113?
Det er samme appen, men den har skiftet navn og heter nå Hjelp 113. Appen kan brukes dersom du er i en nødsituasjon, må varsle og trenger hjelp. Appen er nå oppdatert, slik at den automatisk sender 110, 112 eller 113-sentralen melding om hvor du er.

Kan de på sentralen se hvor jeg er?
Ja! Hjelp 113 sender koordinatene til mobilen din automatisk og direkte til nødsentralen. Når du bruker appen til en nødsamtale, får både legevakt, 110, 112 eller 113-sentralen automatisk vite hvor du er. Dette krever at du har oppgitt ditt mobilnummer og at du har datatrafikk. Dersom stedet du er ikke kommer frem til nødsentralen, vil du kunne lese stedet du er manuelt fra ringeskjermen. Koordinatene står øverst på mobilskjermen din.

Finn hjertestartere i nærheten
Appen viser hjertestartere i kartet og man kan se informasjon om hvor din nærmeste hjertestarter er. Husk at du aldri må forlate pasienten alene. Det er anbefalt at du får noen andre til å hente hjertestarteren. Dataene om hjertestarterne kommer fra det nasjonale hjertestarterregisteret, 113.no. Stiftelsen Norsk Luftambulanse har ikke ansvar for informasjonen om hjertestarterne, men er du ansvarlig for en hjertestarter – registrer den her! Det tar kun fem minutter. Hjertestarteren kan hjelpe flere i ditt nærområde, dersom noen får hjertestans.

Videooverføring viser hva som skjer
Appen inneholder nå en løsning som lar nødsentralen se hva som skjer på ulykkesstedet. Når du ringer gjennom appen registreres telefonen din hos sentralen, og i noen tilfeller vil operatøren eller legen be om tillatelse til å benytte seg av telefonens kamera. Du må bekrefte dette for at telefonens kamera skal benyttes, og når du har gjort dette kan operatøren styre kameraet og se hva som skjer på ulykkesstedet. Ved hjelp av video kan sentralen ta valget om dette er et akutt tilfelle eller ikke, i tillegg til at det gjør det enklere for personellet å gi hjelp mens du venter på ambulanse eller legehelikopter.

Jeg har appen Hjelp 113-GPS fra før, blir den automatisk oppdatert?
Enten du har automatisk eller manuell oppdatering på mobiltelefonen din så er du nødt til å starte appen for at den skal være klar til automatisk innsendelse av koordinatene dine. Du bør gjøre dette med en gang, slik at appen er klar til bruk ved en nødsituasjon. Du vil kunne ringe nødsentralen også uten at appen er oppdatert, men da må koordinatene leses manuelt. For å få til den automatiske innsendelsen av stedet du er, trenger appen å vite ditt mobilnummer og verifisere at mobilnummeret er ditt. Dette gjøres ved å sende en SMS til deg med en kode. Denne verifiseres som regel automatisk, så du slipper å skrive inn koden selv.

Jeg har en iPhone 5 eller eldre, støttes den?
Siste versjon av Hjelp 113 støtter også iPhone.

Hvorfor må iPhone-versjonen av Hjelp 113 ha tilgang til meldinger?
Denne tilgangen brukes for å se hvor du er under en nødsamtale. Når en nødsamtale startes fra Hjelp 113, vil det komme en melding på toppen av skjermen etter en stund. Når man trykker på den, får man se posisjonen sin. På denne måten kan du oppgi stedet du er over telefon til nød-operatøren dersom nødsentralen, mot formodning, ikke mottok stedet du er automatisk. I noen få situasjoner kan det være at stedet du er ikke blir sendt inn til nødsentralen. Da kan denne løsningen være redningen.

Hvorfor må Hjelp 113 ha tilgang til posisjonen min?
Appen trenger tilgang til posisjonen din/stedet du er slik at 113-sentralen automatisk får informasjon om hvor du er under nødsamtaler fra appen. Det er viktig at du velger «tillat alltid» i appen. På denne måten får nødsentralen vite dine bevegelser under selve nødsamtalen og ikke bare én gang.

Appen trenger tilgang til posisjonen din/stedet du er slik at nødsentralen automatisk får informasjon om hvor du er under nødsamtaler fra appen.

Vet nødsentralen til enhver tid hvor jeg er?
Nei, posisjonen sendes kun når en nødsamtale startes eller du er i en nødsamtale. Utenom det, sendes ikke stedet du er og det lagres heller ikke av appen. Dette forutsetter at du har registrert mobilnummeret ditt i appen. Når appen er i bakgrunnen, leses ikke stedet du er.

Hva om jeg ikke har dekning på telefonen?

Appen benytter smarttelefonens egne ringedel, så det å ringe fra appen er eksakt likt som å ringe direkte fra smarttelefonen. Appen slår nummeret for deg. Men før den slår nummeret, sender den inn en datapakke med posisjonen din. Denne datapakken sendes via mobildata dersom mobilen har mobildata tilgjengelig (minst Edge dekning). Våre tester viser at på de svakeste Edge dekningene som fremdeles er brukbare i Norge, kan det ta opp til fem sekunder å gjøre sending av posisjonen inn. Har du ikke mobildekning, kan dessverre ikke appen gjøre noe med dette i dag. Da viser vi til forklaringen til Telenor om hvordan ringe nødnummer uten dekning, pkt 8

Hva med døve og hørselshemmede?
I den nye versjonen av Hjelp 113, benytter vi automatisk innsendelse av stedet du er til nødsentralen. Vi jobber med løsninger for å gjøre det enklere for hørselshemmede å bruke appen. Slik det er i Norge i dag må hørselshemmede bruke et eget nummer for å formidle behov for nødhjelp. Dette gjøres ved å bruke det landsdekkende nummeret 1412. Via teksttelefon blir innringeren lokalisert og nærmeste nødinstans rykker ut. Dersom den døve har teksttelefon, beskriver den døve situasjonen, og så formidles beskjeden videre til nødsentralen. En annen måte å ta kontakt på er å sende en SMS til 2080. Da skriver man «NØD» i tekstmeldingen og beskjeden man sender blir formidlet videre.

Hvorfor må Android-versjonen av Hjelp 113 ha tilgang til å ringe?
Appen får ikke lov til å starte en nødsamtale dersom du ikke gir tilgang til dette.

Tidligere så jeg adressen min, nå ser jeg bare stedet.
Tidligere viste vi den fulle adressen, men denne kan noen ganger være litt unøyaktig slik at den viste adressen til huset ved siden av. Dette skapte en del henvendelser på om hjelpen ville blitt sendt ut til feil adresse dersom man skulle komme i en nødsituasjon. Selve adressen sendes ikke til nødsentralen. Det er koordinatene dine som sendes til nødsentralen ved nødoppkall fra Hjelp 113. Disse koordinatene brukes for å finne ut hvor du er ved en nødsituasjon. Siden adressen som stod oppgitt skapte mer forvirring enn nytte, valgte vi å kun vise stedet.

Hvordan sørger appen for at koordinatene hele tiden er korrekte?
Hjelp 113 benytter smarttelefonens innebygde GPS. GPSen bruker mobilnettet og kjente WiFi-routere i nærheten. Den får rede på hvilken basestasjon smarttelefonen din har kontakt med. Når den vet det, vet den også hvilke satellitter den skal se etter. Fordi den derfor kan ekskludere mange satellitter, bruker den også kortere tid på å finne de korrekte koordinatene. Dette ligger utenfor Hjelp 113 og er kun håndtert av din smarttelefon.

Jeg har Android, men stedet jeg er vises feil.
Om du er inne, så ta deg en tur ut og beveg på deg. Det vil gjøre at din smarttelefon lettere kan finne din posisjon.

Må jeg lese opp koordinatene?
Koordinatene dine sendes automatisk til nødsentralen dersom du har appen Hjelp 113 og dersom du har gitt nødvendige samtykker og tilganger i appen i tillegg til ditt mobilnummer. Koordinatene for din posisjon vises med grader og minutter. Du kan bruke appen til å ringe nødsentralen også uten å ha samtykket til automatisk innsendelse, men da må koordinatene leses opp manuelt. Dersom nødsentralen, mot formodning, ikke skulle motta dine koordinater, må du lese opp din posisjon fra ringeskjermen.

Kan alle nødsentraler ta i mot stedet man er fra Hjelp 113?
Ja, alle landets nødsentraler kan ta imot stedet du er automatisk. På iPhone versjonen av Hjelp 113, må du gjøre nød-oppkallet fra Hjelp 113, mens på Android holder det at du ringer fra smarttelefonen direkte.

Jeg kjenner ikke igjen koordinatene. De ligner ikke på koordinater jeg ser andre steder. Er det noe feil?
I appen bruker vi den samme beskrivelsen som ambulansehelikoptrene bruker: grader og minutter med desimaler. Koordinatene blir sendt automatisk til nødsentralen dersom du har lastet ned appen Hjelp 113 eller har oppdatert og startet appen. I appen kan du nå velge mellom fire typer format i innstillingene til Hjelp 113.

Hva hvis jeg ikke har mobilnett?
Hjelp 113 er laget for bruk kun når du har mobilnett. Har du ikke mobilnett, kan hverken smarttelefonen eller appen hjelpe deg med å få kontakt med omverdenen. Appen bruker smarttelefonens stedstjenester og ringemuligheter.

Jeg starter Hjelp 113 på iPhone og kommer meg ikke videre etter jeg har gitt tilgang til stedstjenester.
Dette er en feil som kan skjedde på tidligere versjoner dersom du ikke har siste versjon av operativsystemet. Feilen er nå rettet. Pass på at du har siste versjon av Hjelp 113.

Hvor finnes Hjelp 113 til iPad?
Hjelp 113 er kun tilgjengelig på iPhone og Android smarttelefoner. Nettbrett støttes ikke. Appen er ikke laget for iPad siden man ikke kan ringe fra en iPad.

Kan smarttelefonen benytte satellitt-telefoni?
Det er ikke støtte for satellitt-telefon i smarttelefoner.

Hva om man ikke har et norsk telefonnummer?
Siste versjon av Hjelp 113 støtter automatisk innsendelse av stedet du er for norske og utenlandske mobilnumre. Man må være i Norge for at Hjelp 113 skal virke. Er du i utlandet og ikke vet hvor du er kan du likevel bruke appen for å finne koordinatene dine som du kan lese opp for nødsentralen. Men du kan ikke ringe fra appen.

Hva med oss som har hemmelig nummer?
Hjelp 113 virker også dersom du har hemmelig nummer siden det er du som ringer ut. Når man ringer nødsentralen fra Hjelp 113, vil nødsentralen (og kun de) se ditt mobilnummer og få opp din posisjon. Posisjonen sendes kun til nødsentralen og din posisjon brukes ikke til noe annet enn det i tillegg til å vise posisjonen du har nå på din skjerm. Posisjonen sendes via to servere, men nummeret ditt blir ikke lagret på disse serverne. Etter en time slettes posisjonen din også på nødsentralen.