– Vi er mange leger her, og alle har pasientenes beste i tankene. Kan tidlig diagnostikk og skreddersydd behandling i luftambulansen forbedre utsiktene for pasienter med livstruende skade eller sykdom på hjertet og hjernen? Det er det vi ønsker å diskutere med dere i dag, sa medisinsk fagsjef i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Thomas Lindner, da han åpnet hjerte- & hjernesymposiet.
I salen satt representanter fra tunge medisinske miljøer i Norge, samt leger fra mange andre land. Fra Polen, Spania, Danmark, Sveits, Finland, Frankrike og Tyskland kom de ens ærend for å dele erfaring og utforske mulighetene for å ta nye diagnoseverktøy og behandlingsmetoder ut av sykehuset og dit hvor pasientene er. Dette er en del av Stiftelsen Norsk Luftambulanses arbeid med å utvikle hjerte- og hjernehelikoptret, et legehelikopter utstyrt blant annet med CT-skanner og hjerte-lungemaskin, såkalt ECMO.
– Hvordan kan disse diagnoseverktøyene bli brukt, spurte Thomas Lindner fagfolkene.
At en CT-maskin kan spare livsviktig tid for hjerneslagpasienter dersom den tas med ut av sykehuset, har forskningen i slagambulansen allerede vist. Professoren Klaus Fassbender fra universitetet i Saarland, som tidligere har drevet en lignende slagambulanse i Tyskland, sa han var imponert over stiftelsens forskning og at medisinske miljøer i andre land fulgte opp med lignende prosjekter.
Lederen for akuttmedisinsk avdeling ved Ahus, Kashif Waqar Faiz, understeket også verdien av å gi rask behandling til hjerneslagpasienter. For mange pasienter tar det alt for lang tid fra et hjerneslag oppstår til de kommer til sykehuset.
En CT-maskin i et helikopter vil ikke bare være nyttig for slagpasienter. Nevrokirurg Mads Aarhus fra Oslo Universitetssykehus Ullevål forklarte hvordan CT-maskinen brukes for å stille diagnoser på pasienter med traumatisk hodeskade.
-All nevrokirurgi i hodet er basert på CT-undersøkelser. Har du en god CT, kan du stille diagnosen, sa Aarhus.
Nevrokirurgi bør gjøres på universitetssykehusene, og Aarhus mente en CT i helikopter kunne bidra til at pasientene raskere ville komme til riktig sykehus.
Mange av gjestene var tilknyttet luftambulansetjenesten i sine land og lyttet oppmerksomt da teknisk sjef Mats Torbiornsson forklarte hva slags utfordringer teknisk avdeling i NLA AS må løse for å få en CT-skanner opp i et helikopter.
– Dette er en komplisert oppgave, noe av det mest utfordrende vi jobber med nå, sa Torbiornsson.
Mye må på plass for at medisinske apparater skal inn i et helikopter uten at det går på bekostning av sikkerheten. Å utvikle en CT-maskin som er lett nok til å fly, er bare en del av dette. Det er like viktig at utstyret blir sertifisert, at lover og regler følges og at mannskapet etter hvert blir godt trent til å bruke teknologien. Samtidig må prosjektet holdes innenfor akseptable kostnader.
– Vi tror vi kan få det til. Det kommer til å ta tid. Men vi tror vi kan klare å installere en CT i et helikopter, sa Mats Torbiornsson.
Hjertelungemaskin, såkalt ECMO er også en del av utstyret som er planlagt inn i hjerte- og hjernehelikoptret. Slikt utstyr brukes allerede i luftambulansetjenesten, noe Terje Strand, leder for prehospital klinikk ved Oslo Universitetssykehus fortalte om. Hjerte-lungemaskinen brukes under transport av alvorlig syke pasienter mellom sykehus.
Det nye, som Stiftelsen Norsk Luftambulanse nå ønsker å undersøke, er om hjerte-lungemaskin i helikopter kan brukes til å redde livet til mennesker som får hjertestans utenfor sykehuset. Få i verden har forsøkt dette. Men leger fra Paris, som stiftelsen nå samarbeider med, har gode erfaringer med å koble hjerte-lungemaskin på mennesker utenfor sykehus. Det gjelder mennesker som har fått hjertestans og hvor noen har satt i gang hjertelungeredning.
Lionel Lamhaut fra Necker universitetssykehus i Paris brukte sterke ord da han beskrev resultatene fra det franske forskningsprosjektet.
– Vi redefinerer hva som er død, sa han.
I Paris har han og hans kolleger rykket ut med en hjerte-lungemaskin i ambulanse til folk som har fått hjertestans rundt om i byen. De har reddet mange liv allerede. Nesten hver fjerde pasient som ble koblet på hjerte-lungemaskinen overlevde, i følge Lamhaut.
– Det er et kappløp med tiden, forklarte han for å understreke problemet ved at hjerte-lungemaskiner i dag stort sett bare brukes på sykehus.
– Det tar for lang tid. Hvis ikke pasientene rekker fram til hjerte-lungemaskinen, så må vi ta hjerte-lungemaskinen ut til pasientene. Vi tar sykehuset ut til pasientene, sa den franske legen.
I gjennomsnitt var pasientene som ble reddet av hjerte-lungemaskiner på gata i Paris bare 50 år gamle. Lamhaut har stor tro på at dette medisinske utstyret kan brukes på samme måte i Norge og redde liv også her.
– Dere har et system som er egnet for å få det til, sa han optimistisk.
Medisinsk fagsjef, Thomas Lindner har tro på at dette møtet mellom fagfolk fra flere land kan styrke arbeidet med å utvikle hjerte- og hjernehelikoptret.
– Jeg hadde inntrykk av at mange fagmiljøer støtter SNLA sine tanker om hjerte og hjernehelikopter. Det var mange åpninger for videre samarbeid mellom sykehusene og SNLA, sier han.